Mises à jour relatives à la COVID-19

Perspectives sur la COVID-19 – Répercussions sur l'éducation

La pandémie a obligé le système d’éducation à s’adapter à la nouvelle réalité de l’apprentissage à distance et en ligne. Les chercheures et les chercheurs en sciences humaines mettent en lumière les différents effets de cette adaptation sur les étudiantes et les étudiants, et proposent des solutions pour améliorer les pratiques et les résultats en éducation durant cette période d’instabilité.

Cette sélection d’articles aborde divers thèmes : le soutien à l’apprentissage à domicile, la préservation du côté humain de l’éducation dans les échanges virtuels et la reconnaissance du travail de première ligne des enseignantes et des enseignants. Ces travaux de recherche sont essentiels pour comprendre comment les étudiantes et les étudiants apprennent durant la pandémie afin de les préparer à relever les défis de demain.

Suivez :  Twitter Instagram Facebook LinkedIn YouTube RSS Dialogue

À vous la parole!

Faites-nous part de vos points de vue sur ces enjeux importants, par écrit ou en format vidéo ou audio, en écrivant à medias@sshrc-crsh.gc.ca. Nous créerons un lien vers votre article ou votre présentation pour en permettre l’accès au grand public, aux responsables de l’élaboration des politiques et à l’ensemble de la communauté de recherche du Canada.


Parcourez cette série d’articles rédigés sur différents aspects de la pandémie de COVID-19 et de ses impacts sur l’éducation.

Désistement de responsabilité

Tous les articles présentés sur cette page ont été publiés par des sources externes. Le CRSH n'assume aucune responsabilité concernant la précision, la fiabilité ou l'actualité des informations fournies par ces sources. Les opinions exprimées sont les leurs et ne représentent pas celles du CRSH ou du gouvernement du Canada. Les personnes qui désirent utiliser cette information doivent consulter directement les sources canadiennes de nouvelles.


Articles Date de publication

A ‘return to normal’ on campus? 5 ways university students and faculty hope for better (en anglais)

Source : La Conversation

Chercheurs en vedettes financés par le CRSH :

George Veletsianos

Professor and Canada Research Chair in Innovative Learning and Technology, Royal Roads University

2021-08-12

Mandatory COVID-19 vaccines on university campuses: An obvious solution or a problem? (en anglais)

Source : La Conversation

Chercheurs en vedettes financés par le CRSH :

Adrian Guta

Associate Professor, School of Social Work, University of Windsor

Peter A. Newman

Professor, Factor-Inwentash Faculty of Social Work, University of Toronto

2021-08-02

Student achievement depends on reducing poverty now and after COVID-19 (en anglais)

Source : La Conversation

Chercheurs en vedettes financés par le CRSH :

Don A. Klinger

Pro Vice-Chancellor of Te Kura Toi Tangata Division of Education; Professor of Measurement, Assessment and Evaluation, University of Waikato

Louis Volante

Professor of Justice Research, Brock University

2021-04-19

Especially after COVID-19, Canadians need better financial literacy and teachers can help (en anglais)

Source : La Conversation

Chercheurs en vedettes financés par le CRSH :

Pamela Beach

Assistant Professor, Faculty of Education, Queen’s University

Gail Henderson

Associate Professor in the Faculty of Law, Queen’s University

2021-04-12

How the COVID-19 pandemic may have changed university teaching and testing for good (en anglais)

Source : La Conversation

Chercheurs en vedettes financés par le CRSH :

Eric Champagne

Professeur agrégé, École d'études politique, Directeur, Centre d'études en gouvernance, Université d’Ottawa

2021-04-06

7 ‘read-aloud’ tips for parents to help prevent children’s COVID-19 pandemic learning loss (en anglais)

Source : La Conversation

Chercheurs en vedettes financés par le CRSH :

Hetty Roessingh

Professor, Werklund School of Education, University of Calgary

2021-03-23

To help children learn how to read in the pandemic, encourage writing messages as part of play (en anglais)

Source : La Conversation

Chercheurs en vedettes financés par le CRSH :

Shelley Stagg Peterson

Professor of Elementary Literacy, Ontario Institute for Studies in Education, Department of Curriculum, Teaching and Learning, University of Toronto

2021-03-21

Comment la pandémie pourrait changer l'enseignement universitaire

Source : La Conversation

Chercheurs en vedettes financés par le CRSH :

Eric Champagne

Professeur agrégé, École d'études politique, Directeur, Centre d'études en gouvernance, Université d’Ottawa

2021-03-16

How universities can support Indigenous online learners in the COVID-19 pandemic (en anglais)

Source : La Conversation

Chercheurs en vedettes financés par le CRSH :

Janelle Marie Baker

Assistant Professor, Anthropology, Athabasca University

2021-02-22

À l’ombre de la crise de la Covid-19, les directions d’écoles ont dû revoir leurs pratiques

Source : La Conversation

Chercheurs en vedettes financés par le CRSH :

Jean Bernatchez

Professeur, Université du Québec à Rimouski (UQAR)

2021-02-16

Distance learning: How to avoid falling into ‘techno traps’ (en anglais)

Source : La Conversation

Chercheurs en vedettes financés par le CRSH :

Louis-Etienne Dubois

Assistant Professor, School of Creative Industries, Faculty of Communication and Design, Ryerson University

2021-02-09

Comment la Covid-19 transforme le travail des chercheurs en sciences religieuses

Source : La Conversation

Chercheurs en vedettes financés par le CRSH :

Frédéric Dejean

Professeur en sciences des religions, Université du Québec à Montréal

2021-01-25

Teachers are on the front lines with students in the coronavirus pandemic (en anglais)

Source : La Conversation

Chercheurs en vedettes financés par le CRSH :

Anne Burke

Professor, Faculty of Education, Memorial University of Newfoundland

Diane R. Collier

Associate professor, Department of Educational Studies, Brock University

2021-01-10

Outdoor education at universities can be a positive legacy of COVID-19 (en anglais)

Source : La Conversation

Chercheurs en vedettes financés par le CRSH :

Jean-Philippe Ayotte-Beaudet

Professor, Department of Preschool and Primary Education, Université de Sherbrooke

2021-01-03

COVID-19 shows the cracks in public education – here’s how to repair them (en anglais)

Source : La Conversation

Chercheurs en vedettes financés par le CRSH :

Jennifer Wallner

Associate Professor, School of Political Studies, Université d’Ottawa

2021-01-03

Immigration declined during the pandemic but some still took the leap; here's one family's experience (en anglais)

Source : CBC News

Chercheurs en vedettes financés par le CRSH :

Ranjan Datta

Former Banting Postdoctoral Fellow at University of Regina, and Canada Research Chair (Tier II) in Community Disaster Research at the Indigenous Studies, Department of Humanities, Mount Royal University

2021-03-19

COVID-19 is Changing Our World: It’s Time to Rethink International Education (en anglais)

Source : The Globe and Mail

Chercheurs en vedettes financés par le CRSH :

Roopa Desai Trilokekar

Associate Professor, Post-Secondary Education, Faculty of Education, Université York

2021-02-16

Promoting Second Language Learning during the COVID-19 Pandemic: Parents’ and Teachers’ Coping Strategies (en anglais)

Source : The Globe and Mail

Chercheurs en vedettes financés par le CRSH :

Guofang Li

Professor and Tier 1 Canada Research Chair in Transitional/Global Perspectives of Language and Literacy Education of Children and Youth in the Department of Language and Literacy Education, University of British Columbia

2021-02-09

Psychology research during the pandemic: The upside of being online (en anglais)

Source : The Globe and Mail

Chercheurs en vedettes financés par le CRSH :

Alona Fyshe

Assistant Professor, Departments of Computer Science and Psychology, University of Alberta

Janet Werker

University Killam Professor and Canada Research Chair in Psychology, Department of Psychology, University of British Columbia

2021-01-25


Date de modification :