Perspectives sur la COVID-19

Découvrez comment le CRSH examine de façon plus approfondie la pandémie de COVID-19 sous l'angle de la recherche en sciences humaines.

Suivez : Twitter Instagram Facebook LinkedIn YouTube RSS Dialogue

Parcourez des articles rédigés par des chercheures et chercheurs financés par le CRSH qui examinent différents aspects de la pandémie de COVID-19. Des politiques fédérales de réponse à la pandémie aux impacts sur les comportements, l'économie, les villes, les lieux de travail, l'emploi, l'éducation et les médias sociaux, découvrez comment nos chercheures et chercheurs appliquent une optique de sciences humaines à la crise sanitaire qui a changé le monde.

Ces articles ont été publiés dans La Conversation Canada, une source indépendante de nouvelles et de points de vue de la communauté de recherche.
Désistement de responsabilité

Tous les articles présentés sur cette page ont été publiés par des sources externes. Le CRSH n'assume aucune responsabilité concernant la précision, la fiabilité ou l'actualité des informations fournies par ces sources. Les opinions exprimées sont les leurs et ne représentent pas celles du CRSH ou du gouvernement du Canada. Les personnes qui désirent utiliser cette information doivent consulter directement The Conversation ou La Conversation.


Articles

20 septembre 2022

For Canadians with disabilities, multiple types of support were important during COVID-19 (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Michelle Maroto

Associate Professor of Sociology, University of Alberta

David Pettinicchio

Associate Professor, Sociology, University of Toronto

Mots clés

19 septembre 2022

Post-pandémie : une meilleure conciliation emploi-famille sans baisse de salaire

Auteurs financés par le CRSH

Sophie Mathieu

PhD en sociologie, Université TÉLUQ

Diane-Gabrielle Tremblay

Professeure, École des sciences de l’administration, Université TÉLUQ

Mots clés

30 août 2022

Production locale d’équipements de protection : la solution pour éviter les pénuries futures?

Auteurs financés par le CRSH

Martin Beaulieu

Chercheur associé, HEC Montréal

Claudia Rebolledo

Professeure en gestion de l’approvisionnement, HEC Montréal

Mots clés

30 août 2022

Back to school: Time to revisit strategies for child and family mental health (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Dillon Thomas Browne

Assistant Professor, Psychology, University of Waterloo

Stephanie G. Craig

Research assistant professor, University of Guelph

Nicole Racine

Postdoctoral Research Fellow, Psychology, University of Calgary

Mots clés

9 août 2022

5 ways students can foster positive mental health at university (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Sheri Madigan

Associate Professor, Canada Research Chair in Determinants of Child Development, Owerko Centre at the Alberta Children’s Hospital Research Institute, University of Calgary

Elisabeth Bailin Xie

PhD Candidate, Department of Psychology, University of Calgary

Jenney Zhu

PhD student, Clinical Psychology, University of Calgary

Mots clés

1er août 2022

How some children prospered in pandemic online learning (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Anne Burke

Professor, Faculty of Education, Memorial University of Newfoundland

Mots clés

18 juillet 2022

Outdoor education has psychological, cognitive and physical health benefits for children (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Jean-Philippe Ayotte-Beaudet

Professor, Department of Preschool and Primary Education, Université de Sherbrooke

Felix Berrigan

Professeur, Faculté des sciences de l'activité physique, Université de Sherbrooke

Mots clés

17 juillet 2022

Caregivers were traumatized by COVID-19 public health and long-term care policies (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Charlene Chu

Assistant Professor, the Lawrence S. Bloomberg Faculty of Nursing, University of Toronto

Vivian Stamatopoulos

Associate Professor and Arrell Chair in Food, Policy, and Society, Université Ontario Tech

Mots clés

30 juin 2022

COVID hurt West and Central Africa’s small-scale fishers. They need more support (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Philip A. Loring

Associate Professor and Arrell Chair in Food, Policy, and Society, University of Guelph

Richard A. Nyiawung

PhD Candidate in Geography and International Development Studies, University of Guelph

Mots clés

20 juin 2022

Shovel-ready but not shovel-worthy: how COVID-19 infrastructure projects missed the opportunity to transform the way we live (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Crystal Legacy

Associate Professor of Urban Planning, The University of Melbourne

Mots clés

20 juin 2022

Online sessions with therapy dogs can help students feel less stressed (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

John-Tyler Binfet

Associate Professor, Faculty of Education, University of British Columbia

Mots clés

16 juin 2022

When health care goes wrong: It’s time for transparency in patient safety (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Fiona MacDonald

Assistant Professor, Political Science, University of Northern British Columbia

Nelly Oelke

Associate professor, School of Nursing, University of British Columbia

Mots clés

15 mai 2022

Friendships end for many reasons, including differences exposed by the COVID-19 pandemic (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Beverley Fehr

Professor, Social Psychology, University of Winnipeg

Mots clés

9 mai 2022

Enseignement virtuel : la technologie ne doit pas prendre le dessus sur les apprentissages

Auteurs financés par le CRSH

Marie-Christine Beaudry

Professeure en didactique du français, Université du Québec à Montréal

Mots clés

5 mai 2022

How prisons are using COVID-19 containment measures as a guise for torture (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Jessica Evans

Assistant Professor, Sociology, Toronto Metropolitan University

Linda Mussell

Postdoctoral fellow, Political Studies, L’Université d’Ottawa

Mots clés

1er mai 2022

4 lessons from online learning that should stick after the pandemic (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Martha Cleveland-Innes

Professor of Open, Digital, and Distance Education, Athabasca University

Mots clés

20 avril 2022

Les Québécois ont-ils été de « bons citoyens » durant la crise sanitaire? Oui, disent les policiers

Auteurs financés par le CRSH

Luc Bégin

Professeur de philosophie, Université Laval

Yves Boisvert

Professeur titulaire en éthique et intégrité du service public, École nationale d'administration publique

Étienne Charbonneau

Professeur et titulaire de la Chaire de recherche du Canada en management public comparé, École nationale d'administration publique

Mots clés

20 avril 2022

Did governments around the world initially over-react to the COVID-19 pandemic? (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Sofiane Baba

Professeur adjoint en management stratégique, Université de Sherbrooke

Taïeb Hafsi

Professeur en management stratégique et théorie des organisations, HEC Montréal

Mots clés

18 avril 2022

High school grades matter for post-secondary study, but is pandemic assessment fair? (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Don A. Klinger

Pro Vice-Chancellor of Te Wānanga Toi Tangata Division of Education; Professor of Measurement, Assessment and Evaluation, University of Waikato

Louis Volante

Professor of Education, Brock University

Mots clés

1er mars 2022

Les gestionnaires de CPE ont vécu beaucoup de stress depuis le début de la pandémie. Voici comment mieux les soutenir

Auteurs financés par le CRSH

Nathalie Bigras

professeure titulaire, Université du Québec à Montréal (UQAM)

Stéphanie Duval

Professeure, Université Laval

Christelle Robert-Mazaye

Professeure agrégée en sciences de l’éducation, Université du Québec en Outaouais (UQO)

Mots clés

22 février 2022

‘I am back to square one’: How COVID-19 impacted recently resettled Yazidi and Syrian refugees (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Pallavi Banerjee

Associate Professor of Sociology, University of Calgary

Leah Hamilton

Professor, Department of General Management and Human Resources, and Department of Psychology (cross-appointed), Mount Royal University

Mots clés

21 février 2022

Anti-vax protest or insurrection? Making sense of the ‘freedom convoy’ protest (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

David Tindall

Professor of Sociology, University of British Columbia

Mots clés

31 janvier 2022

COVID halved international student numbers in Australia. The risk now is we lose future skilled workers and citizens (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Nancy Arthur

Dean of Research, UniSA Business, University of South Australia

Mots clés

25 janvier 2022

Screaming into the void? Us too. Coping tips for stressed-out families in the COVID-19 pandemic (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Anna MacKinnon

Postdoctoral Scholar, Department of Psychology, University of Calgary

Leslie E. Roos

Assistant Professor, Department of Psychology, University of Manitoba

Lianne Tomfohr-Madsen

Associate Professor, Department of Psychology, University of Calgary

Mots clés

24 janvier 2022

The pandemic exposed the vulnerability of international students in Canada (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Saul Schwartz

Professor, School of Public Policy and Administration, Carleton University

Anil Varughese

Assistant Professor of Public Policy and Administration, Carleton University

Mots clés

17 janvier 2022

‘Never’ or just ‘not yet?’ How timing affects COVID-19 vaccine hesitancy (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Eric B. Kennedy

Assistant Professor, Disaster and Emergency Management, Université York

Mots clés

12 janvier 2022

Texting for wellness: Using digital mental health tools for support in another COVID-19 winter (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Tracie Risling

Associate Professor, Faculty of Nursing, University of Calgary

Mots clés

11 janvier 2022

Motivations scolaires: les enseignants jouent un rôle plus important que les parents

Auteurs financés par le CRSH

Julien Bureau

Professeur agrégé en sciences de l'éducation, Université Laval

Frédéric Guay

Professeur titulaire, FSÉ Département des fondements et pratiques en éducation, Université Laval

Mots clés

10 janvier 2022

Inclusion, walkability will be key to rebuilding cities after the COVID-19 pandemic (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Kate Choi

Associate Professor, Sociology, Western University

Patrick Denice

Assistant Professor of Sociology, Western University

Mots clés

4 janvier 2022

Crise sanitaire : les finissants du secondaire et les élèves en difficulté ont été les plus affectés

Auteurs financés par le CRSH

Olivier Arvisais

Professeur, Département de didactique, Université du Québec à Montréal (UQAM)

Patrick Charland

Professeur titulaire, Département de didactique, Université du Québec à Montréal (UQAM)

Mots clés

17 novembre 2021

COVID-19 accelerated many changes impacting rural communities — we need to support their resilience (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Heather Hall

Assistant Professor, School of Environment, Enterprise and Development, University of Waterloo

Grace Nelson

Research Assistant, Applied Health Sciences, Brock University

Kyle Rich

Assistant Professor of Recreation and Leisure Studies, Brock University

Mots clés

14 novembre 2021

Québec tried to keep schools open during the pandemic. Here’s what high school students experienced (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Sylvie Barma

Full Professor, Department of Teaching and Learning Studies, Université Laval

Mots clés

11 novembre 2021

La pandémie a mis en lumière les lacunes des CHSLD. Les Canadiens veulent maintenant plus de soins à domicile

Auteurs financés par le CRSH

Bertrand Achou

Associate Researcher, Economics, HEC Montréal

Marie-Louise Leroux

Professeure titulaire en Sciences Economiques, Université du Québec à Montréal (UQAM)

Mots clés

9 novembre 2021

More than a million prisoners have been released during COVID-19, but it’s not enough (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Katherine Bruce-Lockhart

Assistant Professor, History, University of Waterloo

Mots clés

2 novembre 2021

La pandémie de Covid-19 a aggravé l’âgisme dans notre société

Auteurs financés par le CRSH

Pascale Dangoisse

PhD candidate, Department of Communication, Université d’Ottawa

Mots clés

31 octobre 2021

Outdoor play in Canada should continue beyond the COVID-19 pandemic (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Tanya Halsall

Postdoctoral Fellow, Institute of Mental Health Research at The Royal, Université d’Ottawa

Mots clés

12 octobre 2021

6 actions school systems can take to support children’s outdoor learning (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Mariana Brussoni

Associate Professor of Pediatrics and Population and Public Health, University of British Columbia

Eva Oberle

Assistant Professor, Faculty of Education, University of British Columbia

Megan Zeni

PhD student and sessional lecturer, Faculty of Education, University of British Columbia

Mots clés

7 octobre 2021

Why ensuring trust is important in reducing COVID-19 vaccine hesitancy (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Claudine Mangen

RBC Professor in Responsible Organizations and Associate Professor, Université Concordia

Mots clés

5 octobre 2021

How Canada compares to welfare states in COVID-19 cases and death (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Raluca Bejan

Assistant Professor of Social Work, Dalhousie University

Mots clés

4 octobre 2021

Testing high-touch surfaces in grocery stores for COVID-19 (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Steven Newmaster

Professor, Department of Integrative Biology, University of Guelph

Mots clés

23 septembre 2021

How Covid-19 upended our understanding of migration, citizenship and inequality (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Anna Triandafyllidou

Chaire d’excellence en recherche du Canada sur la migration et l’intégration, Ryerson University

Mots clés

20 septembre 2021

Neuf barrières psychologiques derrière le refus de la vaccination

Auteurs financés par le CRSH

Geneviève Beaulieu-Pelletier

Psychologue, conférencière et professeure associée, Université du Québec à Montréal (UQAM)

Mots clés

19 septembre 2021

The anti-vax movement is being radicalized by far-right political extremism (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Sibo Chen

Assistant Professor, School of Professional Communication, Ryerson University

Mots clés

16 septembre 2021

Bullying, racism and being ‘different’: Why some families are opting for remote learning regardless of COVID-19 (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

J. Marshall Beier

Professor, Political Science, McMaster University

Rebecca Collins-Nelsen

Postdoctoral Scholar, McMaster Children and Youth University, Department of Pediatrics, McMaster University

Sandeep Raha

Associate professor, Department of Pediatrics, McMaster University

Mots clés

13 septembre 2021

How addressing our young kids’ COVID-19 learning loss is a matter of child’s play (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Hetty Roessingh

Professor, Werklund School of Education, University of Calgary

Mots clés

13 septembre 2021

The pandemic highlights the importance of walkable and wheelable neighbourhoods (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Atiya Mahmood

Associate professor, Gerontology Department, Simon Fraser University

Mots clés

13 septembre 2021

COVID-19 and border restrictions: Here’s what the parties’ election platforms say about controlling the fourth wave (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Kelley Lee

Professor of Global Health Policy, Canada Research Chair in Global Health Governance, Simon Fraser University

Mots clés

30 août 2021

From PPE shortages to COVID-19 vaccine distribution, the supply chain has emerged as a determinant of health (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Valorie A. Crooks

Professor, Department of Geography and Canada Research Chair in Health Service Geographies, Simon Fraser University

Nadine Schuurman

Professor, Geographic Information Science, Simon Fraser University

Mots clés

29 août 2021

Rhetoric Check: Is the election really key to Canada’s post-pandemic future (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

David Carment

Professor, International Affairs, Carleton University

Richard Nimijean

Instructor III in the School of Indigenous and Canadian Studies, Carleton University

Mots clés

12 août 2021

A ‘return to normal’ on campus? 5 ways university students and faculty hope for better (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

George Veletsianos

Professor and Canada Research Chair in Innovative Learning and Technology, Royal Roads University

Mots clés

12 août 2021

Long-term care after the COVID-19 disaster: 3 promising ways to move forward (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Pat Armstrong

Distinguished Research Professor of Sociology, Université York

Hugh Armstrong

Professor Emeritus of Social Work and Political Economy, Carleton University

Jacqueline Choiniere

Associate Professor, School of Nursing, Université York

Ruth Lowndes

Research associate, Department of Sociology, Université York

James Struthers

Professor Emeritus Canadian Studies, Trent University

Mots clés

12 août 2021

6 challenges of being a gig worker during the COVID-19 pandemic (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Susan Ashford

Michael and Susan Jandernoa Professor of Management and Organizations, University of Michigan

Brianna Barker Caza

Associate Professor of Management, University of North Carolina – Greensboro

Steve Granger

PhD Candidate, University of Calgary

Erin Reid

Associate professor, Human Resources and Management, McMaster University

Mots clés

9 août 2021

Child and youth mental health problems have doubled during COVID-19 (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Sheri Madigan

Associate Professor, Canada Research Chair in Determinants of Child Development, Owerko Centre at the Alberta Children’s Hospital Research Institute, University of Calgary

Brae Anne McArthur

Postdoctoral Research Fellow, Determinants of Child Development Lab, University of Calgary

Nicole Racine

Postdoctoral Research Fellow, Psychology, University of Calgary

Mots clés

2 août 2021

Mandatory COVID-19 vaccines on university campuses: An obvious solution or a problem? (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Adrian Guta

Associate Professor, School of Social Work, University of Windsor

Peter A. Newman

Professor, Factor-Inwentash Faculty of Social Work, University of Toronto

Mots clés

27 juillet 2021

Tokyo 2020 : la pandémie a mis à mal la santé mentale des athlètes olympiques

Auteurs financés par le CRSH

Angela Schneider

Director, The International Centre for Olympic Studies, Western University

Mots clés

14 juillet 2021

As COVID-19 restrictions lift, grief literacy can help us support those around us (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Susan Cadell

Professor, Social Work, University of Waterloo

Jacques Cherblanc

Professor, Humanities and Social Sciences, Université du Québec à Chicoutimi

Karima Joy

PhD Candidate, Social Worker, Program Lead - Grief Education Program, University of Toronto

Mary Ellen Macdonald

Associate Professor, Faculty of Dentistry, Université McGill

Mots clés

18 juillet 2021

Even with equal vaccination rates, COVID-19 hotspots still have higher infection rates (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Kate Choi

Associate Professor, Sociology, Western University

Patrick Denice

Assistant Professor of Sociology, Western University

Mots clés

15 juillet 2021

The inherent racism of anti-vaxx movement (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Paula Larsson

Doctoral Student, Centre for the History of Science, Medicine, and Technology, University of Oxford

Mots clés

14 juillet 2021

Big Pharma’s COVID-19 reputation boost may not last — here’s why (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Sibo Chen

Assistant Professor, School of Professional Communication, Ryerson University

Mots clés

8 juillet 2021

‘Return to normal’ travel and research may bring hazards to northern, Indigenous communities (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Julia Christensen

Canada Research Chair in Northern Governance and Public Policy, Memorial University of Newfoundland

Crystal Gail Fraser

Assistant Professor, Department of History, Classics, and Religion and the Faculty of Native Studies, University of Alberta

Arielle Frenette

PhD candidate, Department of Geography, Université Laval

Christina Goldhar

PhD. Candidate, Geography, Memorial University of Newfoundland

Mots clés

8 juillet 2021

It’s not all negative: The experiences of parents with a newborn during COVID-19 lockdown (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Natacha Godbout

Full Professor, Sexology, Université du Québec à Montréal

Alison Paradis

Professor, Psychology, Université du Québec à Montréal

Emily-Helen Todorov

PhD Candidate, Psychology, Université du Québec à Montréal

Mots clés

5 juillet 2021

La pandémie a facilité la conciliation emploi-famille… mais moins pour les femmes

Auteurs financés par le CRSH

Sophie Mathieu

PhD en sociologie, experte de la politique familiale québécoise, Université TÉLUQ

Diane-Gabrielle Tremblay

Professeure, École des sciences de l'administration, Université TÉLUQ

Mots clés

30 juin 2021

Will COVID-19 vaccination enthusiasm last? Lessons from polio and H1N1 (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Catherine Carstairs

Professor, Department of History, University of Guelph

Mots clés

17 juin 2021

4 ways companies can avoid post-pandemic employee turnover (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Erika Pimentel

Associate Professor, Social Work, Queen’s University

Mots clés

13 mai 2021

In early media coverage of the COVID-19 pandemic, older adults in rural areas were neglected (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Wendy Hulko

Associate Professor, Social Work, Thompson Rivers University

Noeman Mirza

Associate Professor, Nursing, University of Windsor

Mots clés

13 mai 2021

Quarantine hotels: A history of controversy and occasional comfort (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Kevin James

Professor, History, University of Guelph

Mots clés

12 mai 2021

Confusing AstraZeneca warfare messaging: Destroy the COVID-19 enemy fast, but wait (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Marjorie Delbaere

Associate Professor of Marketing and Associate Dean, University of Saskatchewan

Mots clés

12 mai 2021

TRIPS waiver: US support is a major step but no guarantee of COVID-19 vaccine equity (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Erin Hannah

Department Chair/Associate Professor of Political Science, King's University College, Western University

Silke Trommer

Senior Lecturer Politics, University of Manchester

Mots clés

11 mai 2021

Relationships during a pandemic: How dating apps have adapted to COVID-19 (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Christopher Dietzel

Postdoctoral fellow, School of Health and Human Performance, Dalhousie University

Stefanie Duguay

Assistant Professor, Department of Communication Studies, Concordia University

David Myles

Postdoctoral researcher in Communication studies, Université McGill

Mots clés

10 mai 2021

How better conversations can help reduce vaccine hesitancy for COVID-19 and other shots (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Myles Leslie

Associate Professor, School of Public Policy, University of Calgary

Mots clés

5 mai 2021

Survey shows some bosses are using the pandemic as an excuse to push workers (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Wayne Lewchuk

Professor Emeritus School of Labour Studies and Department of Economics, McMaster University

Stephanie Ross

Associate Professor and Director, School of Labour Studies, McMaster University

Mots clés

4 mai 2021

Indigenous communities should be able to choose online voting, especially during COVID-19: Report (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Chelsea Gabel

Associate professor, Indigenous Studies Program, McMaster University

Nicole Goodman

Associate professor, Political Science, Brock University

Mots clés

4 mai 2021

COVID-19 pandemic may produce dramatic changes in life expectancy, birth rates and immigration (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Kate Choi

Associate Professor, Sociology, Western University

Patrick Denice

Assistant Professor of Sociology, Western University

Mots clés

3 mai 2021

How the coronavirus pandemic is changing Toronto life and business – for better or worse (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Shauna Brail

Associate Professor, Institute for Management and Innovation, University of Toronto Mississauga, University of Toronto

Mots clés

27 avril 2021

Instead of jumping the COVID-19 vaccine queue, try acting your age (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Sally Chivers

Professor of English and Gender and Women’s Studies, Trent University

Nicole Dalmer

Assistant Professor in the Department of Health, Aging and Society, McMaster University

Mots clés

22 avril 2021

Sex and intimacy coaching can help strengthen connections between people during the COVID-19 pandemic (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Treena Orchard

Associate Professor, School of Health Studies, Western University

Mots clés

19 avril 2021

Student achievement depends on reducing poverty now and after COVID-19 (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Don A. Klinger

Pro Vice-Chancellor of Te Kura Toi Tangata Division of Education; Professor of Measurement, Assessment and Evaluation, University of Waikato

Louis Volante

Professor of Justice Research, Brock University

Mots clés

18 avril 2021

Collateral damage of COVID-19: Rising rates of domestic and social violence (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Ghayda Hassan

Professor, Clinical Psychology, Université du Québec à Montréal

David Morin

Chair professor, Faculté des Lettres et sciences humaines, École de politique appliquée, Université de Sherbrooke

Cécile Rousseau

Professor, Division of Social and Cultural Psychiatry, Université McGill

Vivek Venkatesh

UNESCO co-Chair in Prevention of Radicalisation and Violent Extremism; Professor of Inclusive Practices in Visual Arts, Faculty of Fine Arts, Concordia University

Mots clés

18 avril 2021

Oscars 2021: COVID-19 has rekindled a ‘back to the future’ love of movies (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Kim Nelson

Associate Professor. Cinema Arts, School of Creative Arts, University of Windsor

Mots clés

14 avril 2021

COVID-19 lockdowns improved air quality in some cities, shedding light on how to curb pollution (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Raahil Madhok

PhD Candidate, Food and Resource Economics Group, University of British Columbia

Frederik Noack

Assistant Professor, environmental economics, University of British Columbia

Mots clés

13 avril 2021

Rural vs. urban Canada: No ‘one size fits all’ COVID-19 recovery (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Sarah-Patricia Breen

Adjunct Professor, University of Saskatchewan

Mots clés

13 avril 2021

The secret to how Atlantic Canada weathered the COVID-19 storm? Political will (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Rachel McLay

PhD student in Sociology, Dalhousie University

Mots clés

12 avril 2021

Especially after COVID-19, Canadians need better financial literacy and teachers can help (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Pamela Beach

Assistant Professor, Faculty of Education, Queen’s University

Gail Henderson

Associate Professor in the Faculty of Law, Queen’s University

Mots clés

12 avril 2021

COVID-19 has been much harder on those who already had anxiety and financial issues (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Alex Bierman

Associate Professor, Department of Sociology, University of Calgary

Paul Glavin

Associate Professor, Sociology, McMaster University

Scott Schieman

Professor, Department of Sociology, University of Toronto

Mots clés

7 avril 2021

COVID-19 amplifies the complexity of disability and race (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Ann Fudge Schormans

Associate Professor of Social Work, McMaster University

Karen Kume Yoshida

Professor, Critical Disability Studies, University of Toronto

Mots clés

6 avril 2021

How the COVID-19 pandemic may have changed university teaching and testing for good (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Eric Champagne

Professeur agrégé, École d'études politique, Directeur, Centre d'études en gouvernance, Université d’Ottawa

Mots clés

5 avril 2021

Lessons from the past: protecting women and girls from violence during COVID-19 (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Luissa Vahedi

PhD candidate, Washington University in St Louis

Mots clés

31 mars 2021

How to cope with pandemic fatigue by imagining metaphor (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Amrita Hari

Associate Professor of Women's and Gender Studies, Carleton University

Luciara Nardon

Associate professor, international business, Carleton University

Mots clés

29 mars 2021

Laid-off workers feel they’ve lost a sense of control due to COVID-19 (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Scott Schieman

Professor, Department of Sociology, University of Toronto

Mots clés

29 mars 2021

Bursting social bubbles after COVID-19 will make cities happier and healthier again (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Meg Holden

Professor and Director, Urban Studies and Professor of Geography, Simon Fraser University

Atiya Mahmood

Associate professor, Gerontology Department, Simon Fraser University

Mots clés

26 mars 2021

Vaccination de masse : la bataille ne sera pas facile

Auteurs financés par le CRSH

Lavagnon Ika

Professeur titulaire de gestion de projet, Université d’Ottawa

Mots clés

25 mars 2021

Should the Tokyo Olympics go ahead without a level playing field for COVID-19 vaccines? (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Laura Misener

Associate Professor and Director, School of Kinesiology, Western University

Erin Pearson

PhD Student in Kinesiology, Western University

Mots clés

25 mars 2021

COVID-19 stress toll is a family affair: 4 ways to support mothers’ mental health (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Sheri Madigan

Associate Professor, Canada Research Chair in Determinants of Child Development, Owerko Centre at the Alberta Children’s Hospital Research Institute, University of Calgary

Nicole Racine

Postdoctoral Research Fellow, Psychology, University of Calgary

Suzanne Tough

Professor, Cumming School of Medicine, Max Bell Burns Policy Fellow, University of Calgary

Mots clés

23 mars 2021

7 ‘read-aloud’ tips for parents to help prevent children’s COVID-19 pandemic learning loss (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Hetty Roessingh

Professor, Werklund School of Education, University of Calgary

Mots clés

23 mars 2021

COVID-19 and schizophrenia: A potentially deadly combination (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Kaleigh Alkenbrack

Professeur titulaire, University of Toronto

Mots clés

22 mars 2021

Le rôle crucial des sports d’équipe pour aider les jeunes à traverser la pandémie

Auteurs financés par le CRSH

Nicolas Moreau

Professeur titulaire, Université d’Ottawa

Mots clés

21 mars 2021

To help children learn how to read in the pandemic, encourage writing messages as part of play (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Shelley Stagg Peterson

Professor of Elementary Literacy, Ontario Institute for Studies in Education, Department of Curriculum, Teaching and Learning, University of Toronto

Mots clés

17 mars 2021

COVID-19 has decimated water systems globally, but privatization is not the answer (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

David McDonald

Professor, Global Development, Queen’s University

Susan Spronk

Associate Professor of International Development and Global Studies, Université d’Ottawa/

Mots clés

16 mars 2021

Comment la pandémie pourrait changer l'enseignement universitaire

Auteurs financés par le CRSH

Eric Champagne

Professeur agrégé, École d'études politique, Directeur, Centre d'études en gouvernance, Université d’Ottawa

Mots clés

16 mars 2021

The scene from Cuba: How it’s getting so much right on COVID-19 (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Jennifer Ruth Hosek

Professor, Languages, Literatures and Cultures, Queenn’s University

Mots clés

11 mars 2021

Mourir seul en CHSLD : l’horrible stigmate de la pandémie

Auteurs financés par le CRSH

Bryn Williams-Jones

Directeur, Département de médecine sociale et préventive, Université de Montréal

Mots clés

11 mars 2021

Closing some of the U.S.-Canada land border crossings could help control the COVID-19 pandemic (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Valorie A. Crooks

Professor, Department of Geography and Canada Research Chair in Health Service Geographies, Simon Fraser University

Mots clés

8 mars 2021

Mass COVID-19 immunization: Ensuring equitable access to vaccination (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Nazeem Muhajarine

Professor, Department of Community Health and Epidemiology and Director, Saskatchewan Population Health and Evaluation Research Unit, University of Saskatchewan

Mots clés

8 mars 2021

COVID-19 pandemic exposes how little we know about prison conditions globally (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Dawn Moore

Professor, Criminology, Carleton University

Mots clés

4 mars 2021

Profits trump COVID-19 protections for migrant seafood workers in Atlantic Canada (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Kristi Allain

AAssociate Professor, Department of Sociology, St. Thomas University

Raluca Bejan

Assistant Professor of Social Work, Dalhousie University

Mots clés

1er mars 2021

Naples memorialized its 17th century plague with a festival for healing, and so should we after COVID-19 (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Keith Johnston

Adjunct Lecturer in History, Algoma University

Mots clés

25 février 2021

Keeping COVID-19 out of rural Canada proving more difficult as variants spread (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

S. Ashleigh Weeden

PhD Candidate, School of Environmental Design and Rural Development, University of Guelph

Mots clés

22 février 2021

How universities can support Indigenous online learners in the COVID-19 pandemic (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Janelle Marie Baker

Assistant Professor, Anthropology, Athabasca University

Mots clés

21 février 2021

Une autre pénurie de vaccin, celui contre la polio en 1959, a conduit à un vol spectaculaire de doses à Laval

Auteurs financés par le CRSH

Paula Larsson

Doctoral Student, Centre for the History of Science, Medicine, and Technology, University of Oxford

Mots clés

18 février 2021

Policing religious gathering limits during the coronavirus pandemic requires sensitivity (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Frédéric Dejean

Professeur en sciences des religions, Université du Québec à Montréal

Valentina Gaddi

Étudiante au doctorat en sociologie, Université de Montréal

Mots clés

17 février 2021

Trois conditions pour des outils numériques plus responsables en contexte d’urgence sanitaire

Auteurs financés par le CRSH

Nathalie de Marcellis-Warin

Professeure titulaire en théorie de la décision et gestion des risques, Polytechnique Montréal

Jean-Louis Denis

Professeur titulaire, Université de Montréal

Philippe Després

Professeur titulaire, Département de physique, de génie physique et d'optique, Université Laval

Lyse Langlois

Professeure titulaire, département des relations industrielles; Directrice de l'Observatoire international sur les impacts sociétaux de l'IA et du numérique (OBVIA), Université Laval

Mots clés

16 février 2021

À l’ombre de la crise de la Covid-19, les directions d’écoles ont dû revoir leurs pratiques

Auteurs financés par le CRSH

Jean Bernatchez

Professeur, Université du Québec à Rimouski (UQAR)

Mots clés

16 février 2021

COVID-19 illustrates why Canada needs more — and better — public banks (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

David McDonald

Professor, Global Development, Queen’s University

Mots clés

9 février 2021

Distance learning: How to avoid falling into ‘techno traps’ (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Louis-Etienne Dubois

Assistant Professor, School of Creative Industries, Faculty of Communication and Design, Ryerson University

Mots clés

8 février 2021

The roots of Canada’s COVID-19 vaccine shortage go back decades (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Joel Lexchin

Professor Emeritus of Health Policy and Management, York University, Emergency Physician at University Health Network, Associate Professor of Family and Community Medicine, University of Toronto

Mots clés

2 février 2021

Parenting in a pandemic: How to develop stronger family relationships during COVID-19 (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Tina Montreuil

Assistant Professor, Department of Educational and Counselling Psychology, Associate Member, Department of Psychiatry, and Director of Childhood Anxiety and Regulation of Emotions (C.A.R.E.) Research Group, Université McGill

Mots clés

1er février 2021

How online markets are helping local stores survive COVID-19 (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Myriam Ertz

Professeure adjointe en marketing, responsable du LaboNFC, Université du Québec à Chicoutimi (UQAC)

Mots clés

31 janvier 2021

Social bubbles always burst — from COVID-19 to the past 10,000 years (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Justin Jennings

Associate Professor, Anthropology, University of Toronto

Mots clés

31 janvier 2021

How COVID-19 could transform non-profit organizations (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Brent McKnight

Associate Professor, DeGroote School of Business, McMaster University

Mots clés

28 janvier 2021

Du fermier au citadin : la pandémie accélère l’agriculture soutenue par la communauté

Auteurs financés par le CRSH

Axel Chiche

Agent de recherche, département d'études urbaines, Université du Québec à Montréal

Mots clés

26 janvier 2021

Local meals-on-wheels program helps rural seniors cope with COVID-19 isolation (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Roza Tchoukaleyska

Assistant Professor in Environment and Sustainability, Memorial University of Newfoundland

Mots clés

25 janvier 2021

Comment la Covid-19 transforme le travail des chercheurs en sciences religieuses

Auteurs financés par le CRSH

Frédéric Dejean

Professeur en sciences des religions, Université du Québec à Montréal

Mots clés

17 janvier 2021

In the rush for coronavirus information, unreviewed scientific papers are being publicized (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

J.M. Opal

Associate Professor of History and Chair, History and Classical Studies, Université McGill

Mots clés

13 janvier 2021

In the rush for coronavirus information, unreviewed scientific papers are being publicized (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Juan Pablo Alperin

Assistant Professor, Simon Fraser University

Mots clés

10 janvier 2021

Teachers are on the front lines with students in the coronavirus pandemic (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Anne Burke

Professor, Faculty of Education, Memorial University of Newfoundland

Diane R. Collier

Associate professor, Department of Educational Studies, Brock University

Mots clés

7 janvier 2021

Words of wisdom: 4 tips from experts on how to endure until the COVID-19 pandemic end (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Igor Grossmann

Associate Professor of Psychology, University of Waterloo

Mots clés

6 janvier 2021

Stopping the spread of COVID-19 misinformation is the best 2021 New Year’s resolution (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Jaigris Hodson

Associate Professor of Interdisciplinary Studies, Royal Roads University

Mots clés

5 janvier 2021

Le digilocalisme, une réponse aux géants du numérique?

Auteurs financés par le CRSH

Myriam Ertz

Professeure adjointe en marketing, responsable du LaboNFC, Université du Québec à Chicoutimi (UQAC)

Mots clés

5 janvier 2021

Reopen recreation spaces after COVID-19 for the good of the public, not the individua (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Bruce Erickson

Professeure agrégée en design de l'environnement, University of Manitoba

Mots clés

3 janvier 2021

Outdoor education at universities can be a positive legacy of COVID-19 (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Jean-Philippe Ayotte-Beaudet

Professor, Department of Preschool and Primary Education, Université de Sherbrooke

Mots clés

3 janvier 2021

COVID-19 shows the cracks in public education – here’s how to repair them (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Jennifer Wallner

Associate Professor, School of Political Studies, Université d’Ottawa

Mots clés

22 décembre 2020

New Year’s resolution tips for 2021: Focus on getting to the end of COVID-19 (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Katherine Arbuthnott

Professor of Psychology, University of Regina

Mots clés

21 décembre 2020

Why eco-labelling is so difficult during the COVID-19 pandemic (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Graeme Auld

Professor, Public Policy, Carleton University

Stefan Renckens

Assistant Professor of Political Science, University of Toronto

Mots clés

21 décembre 2020

What a distanced holiday season means for people with disabilities and chronic health conditions (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Michelle Maroto

Associate Professor of Sociology, University of Alberta

David Pettinicchio

Associate Professor, Sociology, University of Toronto

Mots clés

15 décembre 2020

What motivates changing behaviours during COVID-19 — from toilet paper hoarding to physical distancing (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Eleftherios Soleas

Adjunct assistant professor, Education, Queen's University

Mots clés

14 décembre 2020

The evolution of fairness will drive the distribution of COVID-19 vaccines, for better or worse (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Justin Jennings

Associate Professor, Anthropology, University of Toronto

Mots clés

14 décembre 2020

Silenced and sacrificed: COVID-19 health-care workers’ secret suffering unveiled (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Jane E. McArthur

Doctoral Candidate in Sociology, University of Windsor

Mots clés

10 décembre 2020

Stressed out working from home? Consider a hotel day pass (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Nita Chhinzer

Associate Professor, Human Resource Management and Business Consulting (Dept of Management), University of Guelph

Mots clés

9 décembre 2020

COVID-19 is stifling NGO efforts to promote gender equality when it’s most needed (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Andrea Paras

Associate Professor of Political Science, University of Guelph

Mots clés

8 décembre 2020

SARS didn’t prepare the hospitality industry for the prolonged impact of COVID-19 (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Mark Holmes

Assistant Professor, Business and Economics, University of Guelph

Mots clés

6 décembre 2020

All Zoomed out? How to deal with Zoom fatigue over the holiday season (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Jaigris Hodson

Associate Professor of Interdisciplinary Studies, Royal Roads University

Mots clés

2 décembre 2020

COVID-19 caution fatigue: Why it happens, and 3 ways to prevent it (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

David J. A. Dozois

Professor of Clinical Psychology, Western University

Mots clés

29 novembre 2020

Young adults, unfairly blamed for COVID-19 spread, now face stress and uncertain futures (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Naseeb Bolduc

Research Coordinator, BC Centre on Substance Use, University of British Columbia

Mots clés

26 novembre 2020

Taking proper sick leave has never been more crucial. So why are people still ‘soldiering on’ at work? (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Stephen Teo

Professor of Work and Performance, Edith Cowan University

Mots clés

25 novembre 2020

The coronavirus pandemic increased the visibility of women in the media, but it’s not all good news (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Maite Taboada

Professor of Linguistics, Simon Fraser University

Mots clés

24 novembre 2020

10 ways to provide adequate housing in the COVID-19 era (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Penny Gurstein

Professor and Director of Housing Research Collaborative, University of British Columbia

Mots clés

23 novembre 2020

La ville post-pandémie : vers une reconquête des espaces publics?

Auteurs financés par le CRSH

Anne-Marie Broudehoux

Professeure agrégée en design de l'environnement, Université du Québec à Montréal

Mots clés

22 novembre 2020

COVID-19 cyclists: Expanding bike lane network can lead to more inclusive cities (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Brian Doucet

Canada Research Chair in Urban Change and Social Inclusion, University of Waterloo

Robin Mazumder

PhD Candidate, Cognitive Neuroscience, University of Waterloo

Mots clés

12 novembre 2020

COVID-19 crackdowns: Fines are fine but bring on the ‘norm entrepreneurs’ (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Bill Bogart

Distinguished University Professor and Professor of Law Emeritus, University of Windsor

Mots clés

10 novembre 2020

Building back better, during and after COVID-19, with faster broadband (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Helen Hambly

Professor, R2B2 Project Leader, University of Guelph

David Worden

Economist, University of Guelph

Mots clés

10 novembre 2020

University admissions tests like the SAT are under scrutiny especially in the age of COVID-19 (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Christopher DeLuca

Associate Dean, School of Graduate Studies and Associate Professor, Faculty of Education, Queen’s University

Don A. Klinger

Pro Vice-Chancellor of Te Kura Toi Tangata Division of Education; Professor of Measurement, Assessment and Evaluation, University of Waikato

Louis Volante

Professor of Justice Research, Brock University

Mots clés

5 novembre 2020

COVID-19 drug and vaccine patents are putting profit before people (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Ronald Labonte

Professor and Distinguished Research Chair, Globalization and Health Equity, Université d’Ottawa

Mots clés

2 novembre 2020

Immigrant women are falling behind during the COVID-19 pandemic (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Amrita Hari

Associate Professor of Women's and Gender Studies, Carleton University

Luciara Nardon

Associate professor, international business, Carleton University

Mots clés

2 novembre 2020

La pandémie est dure pour la santé mentale. Voici comment mieux gérer anxiété et vague à l’âme

Auteurs financés par le CRSH

Stephanie Radziszewski

Candidate au PhD, Université du Québec à Montréal

Mots clés

28 octobre 2020

Why young people tune out government COVID-19 messaging (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Jaigris Hodson

Associate Professor of Interdisciplinary Studies, Royal Roads University

Mots clés

26 octobre 2020

Collateral damage: The unmet health-care needs of non-COVID-19 patients (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Mehdi Ammi

Associate Professor of Health Economics and Policy, Carleton University

Mots clés

22 octobre 2020

Comment l’école peut aider à contrer les idées complotistes chez les jeunes

Auteurs financés par le CRSH

Audrey Groleau

Professeure de didactique des sciences et de la technologie, Université du Québec à Trois-Rivières (UQTR)

Sivane Hirsch

Professeure titulaire, Université du Québec à Trois-Rivières (UQTR)

Mots clés

19 octobre 2020

5 tips for a safe Halloween during COVID-19 — and what to do if trick-or-treating is cancelled (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Rachel Eirich

Master's student, Determinants of Child Development Lab, University of Calgary

Sheri Madigan

Associate Professor, Canada Research Chair in Determinants of Child Development, Owerko Centre at the Alberta Children’s Hospital Research Institute, University of Calgary

Mots clés

18 octobre 2020

Worsening conditions in prisons during COVID-19 further marginalize criminalized women (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Linda Mussell

PhD Candidate, Political Studies, Queen’s University

Mots clés

15 octobre 2020

To build back better after COVID-19, we must support parents (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Nina Sokolovic

Doctoral Candidate, Developmental Psychology and Education, University of Toronto

Mots clés

12 octobre 2020

Remote work requires us to reconsider how to evaluate and pay employees (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Erica Pimentel

PhD Candidate in Accounting, Concordia Public Scholar, Concordia University

Mots clés

8 octobre 2020

Canada’s COVID-19 Vaccine Task Force needs better transparency about potential conflicts (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Quinn Grundy

Assistant Professor, Lawrence S. Bloomberg Faculty of Nursing, University of Toronto

Mots clés

7 octobre 2020

Lack of ID can endanger already vulnerable people during COVID-19 pandemic (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Kristin Burnett

Profesor in the Department of Indigneous Studies, Lakehead University

Chris Sanders

Associate Professor of Sociology, Lakehead University

Mots clés

6 octobre 2020

Why trade restrictions must be eliminated during COVID-19’s second wave (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Kristen Hopewell

Canada Research Chair in Global Policy and Associate Professor, University of British Columbia

Mots clés

1er octobre 2020

Culture du silence en santé : la loyauté envers la population doit primer

Auteurs financés par le CRSH

Pierre Pariseau-Legault

Professeur agrégé au département des sciences infirmières de l'Outaouais. Infirmier clinicien en psychiatrie et santé mentale, Université du Québec en Outaouais (UQO)

Mots clés

30 septembre 2020

Large class sizes during the coronavirus pandemic are a triple whammy (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Dillon Thomas Browne

Assistant Professor, Psychology, University of Waterloo

Mots clés

28 septembre 2020

Digital technologies will help build resilient communities after the coronavirus pandemic (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Yolande E. Chan

Associate Dean (Research and PhD/MSc Programs) and E. Marie Shantz Professor of Information Technology Management, Queen’s University

Mots clés

27 septembre 2020

Le Canada achète beaucoup de vaccins contre la Covid-19. Voici pourquoi il devrait faire plus pour les pays pauvres

Auteurs financés par le CRSH

Ronald Labonte

Professor and Distinguished Research Chair, Globalization and Health Equity, Université d’Ottawa

Mots clés

16 septembre 2020

COVID-19’s silver lining? Creating a caregiver-friendly work culture (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Allison Williams

Professor, Faculty of Science, McMaster University

Mots clés

13 septembre 2020

How to land a job when companies have shifted to virtual hiring (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Joshua Bourdage

Associate Professor, Department of Psychology, University of Calgary

Eden-Raye Lukacik

Doctoral Student, Psychology, University of Calgary

Nicolas Roulin

Associate Professor of Industrial-Organizational Psychology, Saint Mary’s University

Mots clés

3 septembre 2020

The moms are not alright: How coronavirus pandemic policies penalize mothers (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Clifton van der Linden

Assistant Professor of Political Science, Director of the Digital Society Lab, McMaster University

Mots clés

25 août 2020

Empathetic incompetence? Ontario’s Doug Ford government at 2 years (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Mark Winfield

Professor of Environmental Studies, Université York

Mots clés

23 août 2020

Employers should help workers struggling with child care during COVID-19 (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Claudine Mangen

RBC Professor in Responsible Organizations, Concordia University

Mots clés

23 août 2020

‘How to live in a pandemic’ is the type of university class we need during COVID-19 (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Andrea Charise

Associate Professor, Department of Health and Society, University of Toronto

Mots clés

23 août 2020

COVID-19’s teaching challenges: 5 tips from pediatric care for teachers wearing masks (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Laura Sokal

Professor of Education, University of Winnipeg

Mots clés

20 août 2020

Connected city streets mean healthier residents and communities (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Chris Barrington-Leigh

Associate professor, Health and Social Policy and the School of Environment, Université McGill

Mots clés

18 août 2020

Rentrée : a-t-on (encore) oublié les éducatrices?

Auteurs financés par le CRSH

Sophie Mathieu

PhD en sociologie, experte de la politique politique familiale québécoise, Université TÉLUQ

Mots clés

17 août 2020

How to help your child cope with the transition back to school during COVID-19 (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Sheri Madigan

Associate Professor, Canada Research Chair in Determinants of Child Development, Owerko Centre at the Alberta Children’s Hospital Research Institute, University of Calgary

Nicole Racine

Postdoctoral Research Fellow, University of Calgary

Mots clés

16 août 2020

Family mental health crisis: Parental depression, anxiety during COVID-19 will affect kids too (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Leslie E. Roos

Assistant Professor, Department of Psychology, University of Manitoba

Lianne Tomfohr-Madsen

Associate Professor, Department of Psychology, University of Calgary

Mots clés

12 août 2020

No ‘back to normal’ after COVID-19: Health care should shift focus from treatment to prevention (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Kaitlyn Kuryk

PhD Candidate, health sociology, University of Manitoba

Mots clés

11 août 2020

Radical hope: What young dreamers in literature can teach us about COVID-19 (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Irene Gammel

Professor of Modern Literature and Culture, Ryerson University

Mots clés

10 août 2020

Children’s books share refugees’ experiences and offer hope for the future (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Aparna Mishra Tarc

Associate Professor of Education, Université York

Mots clés

10 août 2020

La COVID-19 aura-t-elle un impact positif et durable sur les milieux de travail?

Auteurs financés par le CRSH

Erica Pimentel

PhD Candidate in Accounting, Concordia Public Scholar, Concordia University

Mots clés

10 août 2020

Les enfants se sont ennuyés durant le confinement? Normal, ils sont toujours occupés!

Auteurs financés par le CRSH

Marie-Christine Brault

Professeure au Département des sciences humaines et sociales, Université du Québec à Chicoutimi (UQAC)

Mots clés

6 août 2020

Drop tuition fees: University students face a precarious future amid COVID-19 (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Alison Taylor

Professor, Department of Educational Studies, University of British Columbia

Mots clés

5 août 2020

COVID-19 has isolated disabled people from family, love, sex (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Ann Fudge Schormans

Associate professor of social work, McMaster University

Mots clés

30 juillet 2020

How we rely on older adults, especially during the coronavirus pandemic (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Sally Chivers

Professor of English and Gender and Women's Studies, Trent University

Mots clés

26 juillet 2020

Mental health impact of coronavirus pandemic hits marginalized groups hardest (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Anne Gadermann

Assistant Professor, School of Population and Public Health, University of British Columbia

Mots clés

24 juillet 2020

After COVID-19, nations can tackle environmental crises by shifting priorities to sustainable development (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Kai Chan

Professor in Resources, Environment and Sustainability, University of British Columbia

Mots clés

23 juillet 2020

Schools after coronavirus: Seize ‘teachable moments’ about racism and inequities (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Steve Sider

Associate Professor, Faculty of Education, Wilfrid Laurier University

Mots clés

21 juillet 2020

COVID-19’s economic impact could be stressing out our kids (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Shelley Phipps

Professor, Economics, Dalhousie University

Mots clés

21 juillet 2020

Theatre companies are pushing storytelling boundaries with online audiences amid COVID-19 (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Kelsey Jacobson

Assistant Professor, Dan School of Drama and Music, Queen’s University

Mots clés

21 juillet 2020

Canadian dads are doing more at home than before the coronavirus pandemic (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Melissa Milkie

Professor of Sociology, University of Toronto

Casey Scheibling

Postdoctoral Fellow, Department of Sociology, McMaster University

Kevin Shafer

Associate Professor of Sociology and Director of Canadian Studies, Brigham Young University

Mots clés

19 juillet 2020

Science fiction explores the interconnectedness revealed by the coronavirus pandemic (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Mayurika Chakravorty

Instructor (Full-time), Department of English and Institute of Interdisciplinary Studies (Childhood and Youth Studies), Carleton University

Mots clés

15 juillet 2020

To change coronavirus behaviours, think like a marketer (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Jacob Brower

Associate Professor and Distinguished Faculty Fellow of Marketing, Queen’s University

Monica C. LaBarge

Assistant Professor, Marketing, Queen’s University

Mots clés

14 juillet 2020

Prévention du suicide : l’autre courbe à aplanir

Auteurs financés par le CRSH

Cécile Bardon

Professeure, directrice associée du Centre de recherche et intervention sur le suicide, enjeux éthiques et pratiques de fin de vie, Université du Québec à Montréal

Mots clés

14 juillet 2020

The coronavirus shows we should treat public health the same as public works (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Jeremiah Hurley

Dean of the Faculty of Social Sciences, Professor of Economics, McMaster University

Mots clés

14 juillet 2020

Celebrity views on COVID-19 aren’t welcome — except when drawing attention to heroes (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Lorraine York

Distinguished University Professor, Department of English and Cultural Studies, McMaster University

Mots clés

14 juillet 2020

If we love our cities, we’ll make better decisions about their future after the COVID-19 pandemic (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Meg Holden

Professor and Director, Urban Studies and Professor of Geography, Simon Fraser University

Mots clés

13 juillet 2020

Les ravages du racisme invisible ou la partie cachée de l’iceberg

Auteurs financés par le CRSH

Paul R. Carr

Professeur au Département des sciences de l’éducation et Titulaire de la Chaire UNESCO en démocratie, citoyenneté mondiale et éducation transformatoire (DCMÉT), Université du Québec en Outaouais (UQO)

Gina Thésée

Professeure (Université du Québec à Montréal) et Cotitulaire, Chaire UNESCO en démocratie, citoyenneté mondiale et éducation transformatoire, Université du Québec à Montréal

Mots clés

13 juillet 2020

8 summer activities to promote kids’ healthy development during COVID-19 (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Sheri Madigan

Associate Professor, Canada Research Chair in Determinants of Child Development, Owerko Centre at the Alberta Children’s Hospital Research Institute, University of Calgary

Penny Pexman

Professor of Psychology, University of Calgary

Lorraine Reggin

PhD student, Cognitive Psychology, University of Calgary

Mots clés

9 juillet 2020

Afghanistan’s COVID-19 crisis has been fuelled by armed conflict (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Christiane Wilke

Associate Professor, Department of Law and Legal Studies, Carleton University

Mots clés

8 juillet 2020

Les entreprises se tournent de plus en plus vers les médias sociaux pour filtrer les candidats

Auteurs financés par le CRSH

Anatoliy Gruzd

Associate Professor and Canada Research Chair in Privacy Preserving Digital Technologies, Université York

Mots clés

8 juillet 2020

Covid-19 : apprendre de l’Afrique

Auteurs financés par le CRSH

Maïka Sondarjee

Professeure adjointe (Université d’Ottawa) et Chercheuse postdoctorale Banting, Centre d’études et de recherches internationales, Université de Montréal

Mots clés

6 juillet 2020

If Canada is serious about confronting systemic racism, we must abolish prisons (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Nataleah Hunter-Young

PhD Candidate, Communication and Culture, Ryerson University

Linda Mussell

PhD Candidate, Political Studies, Queen’s University

Mots clés

5 juillet 2020

Rethinking the boundaries between economic life and coronavirus death (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Carolyn Prouse

Assistant Professor of Human Geography, Queen’s University

Mots clés

5 juillet 2020

Trouver des toilettes publiques pendant la pandémie ne devrait pas être aussi difficile

Auteurs financés par le CRSH

Mervyn Horgan

Associate Professor of Sociology, University of Guelph

Mots clés

1er juillet 2020

How to build a better Canada after COVID-19: The power of everyday actions can bring about change (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Jocelyn Thorpe

Associate Professsor, Women’s and Gender Studies, History, University of Manitoba

Mots clés

30 juin 2020

How racism works during the COVID-19 pandemic (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Yasmin Jiwani

Professor of Communication Studies; Research Chair on Intersectionality, Violence and Resistance, Concordia University

Mots clés

30 juin 2020

Indigenous and Afro-Brazilian lands are under greater threat in Brazil during COVID-19 (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Diana Cordoba

Assistant Professor, Global Development Studies, Queens’s University

Mots clés

30 juin 2020

How to build a better Canada after COVID-19: Launch a fossil-free future (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Angela Carter

Associate Professor of Political Science, University of Waterloo

Amy Janzwood

PhD Candidate, Department of Political Science, University of Toronto

Kyla Tienhaara

Chaire de recherche du Canada en économie et environnement, Queen’s University

Mots clés

29 juin 2020

La Covid-19 fera-t-elle reculer l’entrepreneuriat féminin?

Auteurs financés par le CRSH

Wendy Cukier

Professor, Ted Rogers School of Management, Ryerson University

Mots clés

28 juin 2020

In praise of the office: let’s learn from COVID-19 and make the traditional workplace better (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Stephen Teo

Professor of Work and Performance, Edith Cowan University (Australia)

Mots clés

25 juin 2020

Les Premières Nations face aux épidémies : des risques accrus

Auteurs financés par le CRSH

Anne Levesque

Assistant professor, Faculty of Law, Université d’Ottawa

Mots clés

25 juin 2020

COVID-19 brings students back to Himalayan villages with public health messages (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Adrian Ashraf Khan

PhD Candidate, Geography and Social Planning, University of Toronto

Mots clés

24 juin 2020

Child care after the coronavirus pandemic should be more inclusive of children with disabilities (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Gillian Parekh

Chaire de recherche du Canada (Niveau 2) sur l’inclusion, le handicap et l’éducation, Université York

Kathryn Underwood

Professor, Early Childhood Studies, Ryerson University

Mots clés

24 juin 2020

COVID-19 has created more cyclists: How cities can keep them on their bikes (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Harry Prapavessis

Professor, Kinesiology, Western University

Mots clés

23 juin 2020

Support for artists is key to returning to vibrant cultural life post-coronavirus (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Julia Brook

Assistant Professor in Music Education, Queen’s University

Colleen Renihan

Assistant Professor and Queen’s National Scholar in Music Theatre and Opera, Queen’s University

Ben Schnitzer

PhD Student, Cultural Studies, Queen’s University

Mots clés

21 juin 2020

Blaming women for breast cancer ignores environmental risk factors (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Jane E. McArthur

Doctoral Candidate in Sociology, University of Windsor

Mots clés

19 juin 2020

Peut-on rêver d’un monde meilleur après la Covid?

Auteurs financés par le CRSH

Marjorie A. Rabiau

Assistant Professor in the School of Social Work, Université McGill

Mots clés

18 juin 2020

Global urbanization created the conditions for the current coronavirus pandemic (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Maria Kaika

Professor of Urban and Environmental Planning, University of Amsterdam

Roger Keil

Professor, Environmental Studies, Université York

Tait Mandler

PhD Candidate, Anthropology and Urban Planning, University of Amsterdam

Yannis Tzaninis

Postdoctoral fellow, Sociology, University of Amsterdam

Mots clés

18 juin 2020

Télétravail : les employeurs envahissent nos maisons et nous refilent les coûts

Auteurs financés par le CRSH

Richard Shearmur

Professor, McGill School of Urban Planning, Université McGill

Mots clés

17 juin 2020

Whose travel is ‘essential’ during coronavirus: Hockey players or asylum-seekers? (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Sean Rehaag

Director, Centre for Refugee Studies and Associate Professor, Osgoode Hall Law School, Université York

Mots clés

16 juin 2020

How politics have played a big role in the release of prisoners (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Katherine Bruce-Lockhart

Assistant Professor, History, University of Waterloo

Mots clés

16 juin 2020

People in abusive relationships face many barriers to leaving — pets should not be one (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Betty Jo Barrett

Associate Professor, Women’s and Gender Studies, University of Windsor

Amy Fitzgerald

Professor, Department of Sociology, Anthropology and Criminology, University of Windsor

Patti Timmons Fritz

Associate Professor, Psychology, University of Windsor

Deborah McPhee

Associate Professor, Human Resources Management and Occupational Health and Safety at The Goodman School of Business, Brock University

Rochelle Stevenson

Assistant Professor, Department of Sociology and Anthropology, Thompson Rivers University

Mots clés

16 juin 2020

How to prevent teacher burnout during the coronavirus pandemic (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Laura Sokal

Professor of Education, University of Winnipeg

Mots clés

16 juin 2020

As city life is restricted by the COVID-19 pandemic, new residents find creative ways to manage (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Viktoriya Voloshyna

Ph.D. candidate, School of Human Resource Management, Université York

Jelena Zikic

Associate Professor, School of Human Resource Management, Université York

Mots clés

15 juin 2020

Better public child care is the engine we need for recovery post-coronavirus (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Elizabeth Dhuey

Associate Professor of Economics, Department of Management, University of Toronto

Mots clés

14 juin 2020

Vaccinations skipped during COVID-19 shutdown may lead to outbreaks of other diseases (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Derek Cameron

PhD Candidate in History, University of Saskatchewan

Mots clés

11 juin 2020

Strange physical symptoms? Blame the chronic stress of life during the COVID-19 pandemic (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Kate Harkness

Professor of Psychology and Psychiatry and Director of the Mood Research Laboratory, Queen’s University

Mots clés

9 juin 2020

Young workers can thrive after coronavirus layoffs by leaving big cities (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Louise Grogan

Professor of Economics, University of Guelph

Mots clés

4 juin 2020

The day is dawning on a four-day work week (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Karen Foster

Associate Professor, Sociology and Social Anthropology and Canada Research Chair in Sustainable Rural Futures for Atlantic Canada, Dalhousie University

Mots clés

4 juin 2020

How the COVID-19 crisis calls us towards reconciliation (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Jeff Denis

Associate Professor of Sociology, McMaster University

Mots clés

3 juin 2020

COVID-19 murals express hope and help envision urban futures (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Friederike Landau

Postdoctoral Researcher, Geography, Simon Fraser University

Lise Mahieus

MA student, Geography, Simon Fraser University

Eugene McCann

Professor of Geography, Simon Fraser University

Mots clés

3 juin 2020

Covid-19 : un impact plus grand chez les femmes

Auteurs financés par le CRSH

Amélie Quesnel-Vallée

Professeure, Chaire de recherche du Canada en politiques et inégalités sociales de santé, Université McGill

Mots clés

3 juin 2020

Coronavirus: Canada stigmatizes, jeopardizes essential migrant workers (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

C. Susana Caxaj

Assistant Professor, Nursing, Western University

Jenna L Hennebry

Associate Professor, International Migration Research Centre and Balsillie School of International Affairs, Wilfrid Laurier University

Stephanie Mayell

Social Sciences and Humanities Research Council Doctoral Fellow, University of Toronto

Janet McLaughlin

Associate Professor of Health Studies, Research Associate, International Migration Research Centre, Wilfrid Laurier University

Mots clés

2 juin 2020

Quel avenir pour le livre dans l’après-Covid?

Auteurs financés par le CRSH

Julien Lefort-Favreau

Assistant Professor of French Studies and in the Graduate Program in Cultural Studies, Queen’s University

Mots clés

2 juin 2020

Do you have a right to protest? The coronavirus’s impact on freedom of assembly (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Caroline Hodes

Associate Professor, Women and Gender Studies, University of Lethbridge

Mots clés

31 mai 2020

Giving up public transit during the coronavirus is a luxury many Canadians can’t afford (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Jeff Allen

PhD Student, Physical Geography, University of Toronto

Mots clés

29 mai 2020

La pandémie a transformé «Le Cri» en œuvre virale - à nouveau

Auteurs financés par le CRSH

Allison Morehead

Associate Professor of Art History and in the Graduate Program in Cultural Studies, Queen’s University

Mots clés

27 mai 2020

Coronavirus recovery: Small businesses must focus on easing employee, customer fears (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

M. Tina Dacin

Stephen J.R. Smith Chaired Professor of Strategy and Organizational Behavior, Queen’s University

Mots clés

27 mai 2020

Pour connaître les points chauds de la Covid-19, il faut suivre les données raciales et sanitaires

Auteurs financés par le CRSH

Michael Haan

Associate Professor and Canada Research Chair in Migration and Ethnic Relations, Western University

Anna Zajacova

Associate Professor, Sociology, Western University

Mots clés

24 mai 2020

What Michael Jordan’s documentary ‘The Last Dance’ tells us about beating the coronavirus pandemic (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Ajit Pyati

Associate Professor of Information and Media Studies, Western University

Mots clés

24 mai 2020

The coronavirus pandemic highlights the need for a surveillance debate beyond ‘privacy’ (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

David Lyon

Director, Surveillance Studies Centre, Professor of Sociology, Queen’s University

Mots clés

24 mai 2020

Coronavirus shows we must get serious about the well-being of animals (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Kendra Coulter

Chancellor’s Chair for Research Excellence; Chair of the Labour Studies Department; Member of the Royal Society of Canada’s College of New Scholars, Artists and Scientists; Fellow of the Oxford Centre for Animal Ethics, Brock University

Mots clés

24 mai 2020

We need inquiries into why coronavirus is ravaging long-term care homes (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Pat Armstrong

Distinguished Research Professor of Sociology, Université York

Bruce Campbell

Adjunct professor, Faculty of Environmental Studies, Université York

Mark Winfield

Professor of Environmental Studies, Université York

Mots clés

24 mai 2020

Coronavirus halted years of research and Canada needs a strategy to fight back (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Loleen Berdahl

Professor and Head, Department of Political Studies, University of Saskatchewan

Jonathan Malloy

Professor of Political Science, Carleton University

Mots clés

22 mai 2020

Ados en confinement : entre détresse et soulagement

Auteurs financés par le CRSH

Kristel Tardif-Grenier

Professeure agrégée au Département de Psychoéducation et de Psychologie, Université du Québec en Outaouais (UQO)

Mots clés

22 mai 2020

How the movie industry is fighting lockdown (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Sarah Atkinson

Professor of Screen Media, King’s College London

Helen W. Kennedy

Professor of Creative and Cultural Industries, University of Nottingham

Mots clés

21 mai 2020

Do you have a right to go to the cottage during the coronavirus pandemic? (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

S. Ashleigh Weeden

PhD Candidate, School of Environmental Design and Rural Development, University of Guelph

Mots clés

21 mai 2020

Cell tower vandals and re-open protestors—why some people believe in coronavirus conspiracies (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Jeremy Cohen

Doctoral Candidate, Religious Studies, McMaster University

Mots clés

21 mai 2020

The chronic stress of coronavirus is affecting your mental health. Here’s how exercise can help. (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Jennifer J. Heisz

Associate Professor in Kinesiology and Associate Director (Seniors) of the Physical Activity Centre of Excellence, McMaster University

Maryam Marashi

Master’s Student, Kinesiology, McMaster University

Mots clés

21 mai 2020

How Central Asia’s authoritarian regimes have used coronavirus to their advantage (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Jonathan Fisher

Director, International Development Department, University of Birmingham

Mots clés

20 mai 2020

Data linking race and health predicts new COVID-19 hotspots (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Michael Haan

Associate Professor and Canada Research Chair in Migration and Ethnic Relations, Western University

Anna Zajacova

Associate Professor, Sociology, Western University

Mots clés

14 mai 2020

Coronavirus crisis shows ableism shapes Canada’s long-term care for people with disabilities (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Gillian Parekh

Chaire de recherche du Canada (Niveau 2) sur l’inclusion, le handicap et l’éducation, Université York

Kathryn Underwood

Professor, Early Childhood Studies, Ryerson University

Mots clés

14 mai 2020

After coronavirus: Global youth reveal that the social value of art has never mattered more (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Kathleen Gallagher

Distinguished Professor, Department of Curriculum, Teaching and Learning, Ontario Institute for Studies in Education, University of Toronto

Mots clés

13 mai 2020

Here’s how the coronavirus is affecting Canada’s labour market (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Abel Brodeur

Associate professor, Université d’Ottawa

Mots clés

13 mai 2020

Ces travailleurs jetables qui deviennent « essentiels » en temps de crise

Auteurs financés par le CRSH

Yanick Noiseux

Professor, Département de sociologie, Université de Montréal

Mots clés

13 mai 2020

Returning to ‘normal’ post-coronavirus would be inhumane (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Paul R. Carr

Professeur au Département des sciences de l’éducation et Titulaire de la Chaire UNESCO en démocratie, citoyenneté mondiale et éducation transformatoire (DCMÉT), Université du Québec en Outaouais (UQO)

Mots clés

12 mai 2020

The coronavirus reveals the necessity of Canada’s migrant workers (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Bethany Hastie

Assistant Professor, Law, University of British Columbia

Mots clés

11 mai 2020

Retour en classe : comment les profs peuvent réagir aux cas de maltraitance

Auteurs financés par le CRSH

Delphine Collin-Vézina

Associate Professor, Director of the Centre for Research on Children and Families, Université McGill

Mots clés

11 mai 2020

What Canada knows about food crises can help prevent shortages and protect workers during coronavirus (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Donica Belisle

Associate Professor of History, University of Regina

Mots clés

10 mai 2020

Coronavirus closures could lead to a radical revolution in conservation (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Elizabeth Lunstrum

Associate Professor, Boise State University

James Stinson

Postdoctoral Fellow, Université York

Mots clés

7 mai 2020

Music helps us during difficult and traumatic times (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Emily Abrams Ansari

Associate Professor, Western University

Mots clés

7 mai 2020

Canada needs to see the U.S. and its trade motives clearly (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Blayne Haggart

Associate Professor of Political Science, Brock University

Mots clés

7 mai 2020

South Africa has raised social grants: why this shouldn’t be a stop-gap measure (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Christopher Webb

Instructor, Department of Geography and Environmental Studies, Carleton University

Mots clés

6 mai 2020

Keeping fish local can help feed communities and support economies (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Charles Z. Levkoe

Canada Research Chair in Sustainable Food Systems, Lakehead University

Kristen Lowitt

Assistant Professor, Geography and Environment, Brandon University

Mots clés

5 mai 2020

How coronavirus is changing the rules on foreign investment in essential areas (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Jing Li

Associate Professor of International Business, Simon Fraser University

Daniel Shapiro

Professor of Global Business Strategy, Simon Fraser University

Mots clés

5 mai 2020

More than food banks are needed to feed the hungry during the coronavirus pandemic (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Jennifer Black

Associate Professor of Food, Nutrition and Health, University of British Columbia

Jennifer Brady

Assistant Professor, Applied Human Nutrition, Mount Saint Vincent University

Elaine Power

Associate Professor in Health Studies, Queen’s University

Mots clés

4 mai 2020

How governments can make public health decisions when some information about coronavirus is missing (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Jane E. McArthur

Doctoral Candidate in Sociology, University of Windsor

Mots clés

4 mai 2020

Why religious freedom stokes coronavirus protests in the U.S., but not Canada (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Pamela E. Klassen

Professor of the Study of Religion, University of Toronto

Mots clés

4 mai 2020

Coronavirus shows why Canada must reduce its dependence on the U.S. (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Philippe Lagassé

Associate professor and Barton Chair, Norman Paterson School of International Affairs, Carleton University

Srdjan Vucetic

Associate Professor, Graduate School of Public and International Affairs, Université d’Ottawa

Mots clés

4 mai 2020

Réouverture des écoles primaires : mode d’emploi

Auteurs financés par le CRSH

Olivier Arvisais

Professeur, Département de didactique, Université du Québec à Montréal

Patrick Charland

Professeur titulaire, Département de didactique, Université du Québec à Montréal

Mots clés

30 avril 2020

It could take two years for the economy to recover from the coronavirus pandemic (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Steven Salterio

Stephen JR Smith Chair of Accounting and Auditing, Professor of Business, Queen’s University

Mots clés

29 avril 2020

How to build more resilient cities post-coronavirus (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Jino Distasio

Professor of Geography and Vice President of Research and Innovation, University of Winnipeg

Mots clés

28 avril 2020

Covid-19 : pourquoi il faut rouvrir les écoles maintenant

Auteurs financés par le CRSH

Olivier Arvisais

Professeur, Département de didactique, Université du Québec à Montréal

Jonathan Bluteau

Professeur agrégé, Département d’éducation et formation spécialisées, Université du Québec à Montréal

Patrick Charland

Professeur titulaire, Département de didactique, Université du Québec à Montréal

Mots clés

27 avril 2020

Les enseignants sont essentiels dans cette crise du coronavirus. L’a-t-on oublié?

Auteurs financés par le CRSH

Olivier Arvisais

Professeur, Département de didactique, Université du Québec à Montréal

Patrick Charland

Professeur titulaire, Département de didactique, Université du Québec à Montréal

Mots clés

27 avril 2020

People freed from prison during coronavirus may face big risks on the outside (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Daina Stanley

PhD Candidate in Anthropology of Health; Part-time Professor University of Ottawa, McMaster University

Mots clés

23 avril 2020

Learning from disasters: Nepal copes with coronavirus pandemic 5 years after earthquake (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Philippe Le Billon

Professor, Geography Department and School of Public Policy and Global Affairs, University of British Columbia

Sara Shneiderman

Associate Professor, Anthropology Department and School of Public Policy and Global Affairs, University of British Columbia

Mots clés

21 avril 2020

Children’s privacy is at risk with rapid shifts to online schooling under coronavirus (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Jane Bailey

Professor of Law and Co-Leader of The eQuality Project, Université d’Ottawa

Jacquelyn Burkell

Associate Vice-President, Research, Western University

Priscilla Regan

Professor in the Schar School of Policy and Government, George Mason University

Valerie Steeves

Full Professor, Department of Criminology, Université d’Ottawa

Mots clés

20 avril 2020

Réduire la pauvreté avec le revenu minimum garanti? Pas si sûr…

Auteurs financés par le CRSH

Olivier Jacques

Candidat au doctorat, département de science politique, spécialiste en politiques publiques, Université McGill

Mots clés

17 avril 2020

Les préposés aux bénéficiaires, ces employés « invisibles » du secteur de la santé

Auteurs financés par le CRSH

Nicolas Fernandez

Professeur agrégé en pédagogie des sciences de la santé, Université de Montréal

Mots clés

17 avril 2020

Le coronavirus, révélateur retentissant des valeurs et des injustices de notre société

Auteurs financés par le CRSH

Bonnie Campbell

Professeure d’économie politique. Directrice sortante du Centre interdisciplinaire de recherche en développement international et société (CIRDIS) et spécialisée sur les activités minières en Afrique et les enjeux de développement, Université du Québec à Montréal

Mots clés

17 avril 2020

Covid-19 : pourquoi les données sont si importantes

Auteurs financés par le CRSH

Mark Daley

Special Advisor to the President (Data Strategy), Western University

Ted Hewitt

Président, Conseil de recherches en sciences humaines

Mots clés

16 avril 2020

Canada must act globally in response to the coronavirus (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

John D. Cameron

Associate Professor, Department of International Development Studies, Dalhousie University

Mots clés

16 avril 2020

Housing is health: Coronavirus highlights the dangers of the housing crisis in Canada’s North (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Julia Christensen

Canada Research Chair in Northern Governance and Public Policy, Memorial University of Newfoundland

Mots clés

14 avril 2020

De l’importance des relations entre politiciens et scientifiques

Auteurs financés par le CRSH

Kin Chan

Assistant Professor in Biochemistry, Université d’Ottawa

Jackie Dawson

Associate Professor in the Department of Geography, Environment, and Geomatics, Université d’Ottawa

Angela Kaida

Associate Professor and Canada Research Chair in Global Perspectives in HIV and Sexual and Reproductive Health, Simon Fraser University

Catherine L. Mah

Canada Research Chair in Promoting Healthy Populations, Dalhousie University

Heather Sparling

Associate Professor of Ethnomusicology; Canada Research Chair in Musical Traditions, Cape Breton University

Mots clés

14 avril 2020

Coronavirus bailouts won’t save startup workers from layoffs (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Lisa Cohen

Associate Professor, Business Administration, McGill University

Mots clés

14 avril 2020

As coronavirus threatens seafood economy, community fisheries find ways to stay afloat (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Emily De Sousa

MA Geography Student, University of Guelph

Hannah L. Harrison

Postdoctoral scholar, Department of Geography, University of Guelph

Philip A. Loring

Associate Professor and Arrell Chair in Food, Policy, and Society, University of Guelph

Mots clés

13 avril 2020

Les systèmes éducatifs sont en crise partout sur la planète. Voici comment ils se relèveront

Auteurs financés par le CRSH

Olivier Arvisais

Professeur, Département de didactique, Université du Québec à Montréal

Patrick Charland

Professeur titulaire, Département de didactique, Université du Québec à Montréal

Mots clés

13 avril 2020

Le Canada a besoin des États-Unis pour lutter contre le coronavirus

Auteurs financés par le CRSH

Julien Martin

Associate professor, ESG UQAM, Université du Québec à Montréal

Florian Mayneris

Associate professor, Université du Québec à Montréal

Mots clés

8 avril 2020

Covid-19 dans les camps de réfugiés : vers la catastrophe humanitaire

Auteurs financés par le CRSH

Olivier Arvisais

Professeur, Département de didactique, Université du Québec à Montréal

Mots clés

8 avril 2020

War metaphors used for COVID-19 are compelling but also dangerous (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Costanza Musu

Associate Professor, Graduate Scool of Public and International Affairs, Université d’Ottawa

Mots clés

7 avril 2020

Courts are moving to video during coronavirus, but research shows it’s hard to get a fair trial remotely (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Meredith Rossner

Professor of Criminology, Australian National University

David Tait

Professor of Justice Research, Western Sydney University

Mots clés

7 avril 2020

What will happen to school grades during the coronavirus pandemic? (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Louis Volante

Professor of Justice Research, Brock University

Mots clés

6 avril 2020

Coronavirus isn’t the end of ‘childhood innocence,’ but an opportunity to re-think children’s rights (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Julie Garlen

Associate Professor, Childhood and Youth Studies, Carleton University

Mots clés

5 avril 2020

After the plague, Shakespeare imagined a world saved from poison, slander and the evil eye (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Paul Yachnin

Tomlinson Professor of Shakespeare Studies, McGill University

Mots clés

3 avril 2020

Déjà fragilisées, les résidences pour aînés étaient-elles prêtes à affronter la pandémie ?

Auteurs financés par le CRSH

Nicolas Fernandez

Professeur agrégé en pédagogie des sciences de la santé, Université de Montréal

Mots clés

2 avril 2020

Covid-19 : comment aider en temps de crise ou le grand défi de la philanthropie

Auteurs financés par le CRSH

Jean-Marc Fontan

Professeur titulaire, Université du Québec à Montréal

Mots clés

1er avril 2020

Pandémie : les limites des lois canadiennes sur l’état d’urgence

Auteurs financés par le CRSH

Amy Swiffen

Associate Professor of Sociology, Université Concordia

Mots clés

1er avril 2020

Coronavirus pandemic is an opportunity to create affordable cities (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Jill L. Grant

Professor Emeritus, School of Planning, Dalhousie University

Howard Ramos

Professor of Sociology, Dalhousie University

Alan Walks

Professor, Geography, University of Toronto

Mots clés

31 mars 2020

Anti-Asian racism during coronavirus: How the language of disease produces hate and violence (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Paula Larsson

Doctoral Student, Centre for the History of Science, Medicine, and Technology, University of Oxford

Mots clés

30 mars 2020

Covid-19 : quatre actions à prendre dès maintenant pour protéger les enfants vulnérables

Auteurs financés par le CRSH

Delphine Collin-Vézina

Associate Professor, Director of the Centre for Research on Children and Families, Université McGill

Tristan Milot

Professor, Département de psychoéducation, Université du Québec à Trois-Rivières (UQTR)

Mots clés

30 mars 2020

Comics vs. coronavirus: Comics industry shut down for the first time in almost a century (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Bart Beaty

Professor of English, University of Calgary

Mots clés

29 mars 2020

How to address coronavirus misinformation spreading through messaging apps and email (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Jaigris Hodson

Associate Professor of Interdisciplinary Studies, Royal Roads University

George Veletsianos

Professor and Canada Research Chair in Innovative Learning and Technology, Royal Roads University

Mots clés

26 mars 2020

During the Second World War, BBC listeners kept calm and listened to an unlikely star (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Christina Baade

Professor in Communication Studies, McMaster University

Mots clés

25 mars 2020

The coronavirus is changing how we work — possibly permanently (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Lisa Cohen

Associate Professor, Business Administration, Université McGill

Mots clés

24 mars 2020

Coronavirus and the economy: We need green stimulus not fossil fuel bailouts (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Kyla Tienhaara

Chaire de recherche du Canada en économie et environnement, Queen’s University

Mots clés

24 mars 2020

‘Quiet kindness’ can bolster well-being during coronavirus pandemic (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

John-Tyler Binfet

Associate Professor, Faculty of Education, University of British Columbia

Mots clés

24 mars 2020

Postponing the Olympics is the right call — curbing the coronavirus pandemic matters more than money (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Laura Misener

Associate Professor and Director, School of Kinesiology, Western University

Mots clés

23 mars 2020

5 ways to keep human connections when moving learning online due to coronavirus (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Erika E. Smith

Assistant Professor and Faculty Development Consultant, Academic Development Centre, Mount Royal University

Mots clés

22 mars 2020

#COVID19: Social media both a blessing and a curse during coronavirus pandemic (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

S. Harris Ali

Professor, Sociology, Université York

Fuyuki Kurasawa

York Research Chair in Global Digital Citizenship, Associate Professor, Department of Sociology, Université York

Mots clés

18 mars 2020

Apocalyptic fiction helps us deal with the anxiety of the coronavirus pandemic (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Katherine Shwetz

Professor, Sociology, University of Toronto

Mots clés

17 mars 2020

Coronavirus: Canada’s response hits a turning point (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Kevin Quigley

Scholarly Director of the MacEachen Institute for Public Policy and Governance, Dalhousie University

Mots clés

16 mars 2020

Coronavirus: The perils of our ‘just enough, just in time’ food system (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Evan Fraser

Professor, Director of the Arrell Food Institute and Tier 1 Canada Research Chair in Global Food Security, University of Guelph

Mots clés

16 mars 2020

Should elections be postponed because of coronavirus? (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Toby James

Visiting Academic at International IDEA and Professor of Politics and Public Policy, University of East Anglia

Mots clés

16 mars 2020

Coronavirus event cancellations: Communication is key to retaining public trust (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Christine Van Winkle

Professor, Faculty of Kinesiology and Recreation Management, University of Manitoba

Mots clés

14 mars 2020

Coronavirus Q&As: Answers to 7 questions your kids may have about the pandemic (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

Sheri Madigan

Associate Professor, Canada Research Chair in Determinants of Child Development, Owerko Centre at the Alberta Children’s Hospital Research Institute, University of Calgary

Nicole Racine

Postdoctoral Research Fellow, University of Calgary

Mots clés

12 mars 2020

Coronavirus pushes universities to switch to online classes — but are they ready? (en anglais)

Auteurs financés par le CRSH

George Veletsianos

Professor and Canada Research Chair in Innovative Learning and Technology, Royal Roads University

Mots clés

26 février 2020

Covid-19 : voici ce que vous pouvez faire pour freiner l’épidémie

Auteurs financés par le CRSH

Peter Hall

Professor, University of Waterloo

Mots clés

Jusqu’en décembre 2021, les liens vers les articles portant sur les thèmes ci-dessous étaient réunis dans des pages distinctes. Les liens vers les articles plus récents des chercheurs financés par le CRSH sur ces thèmes et d’autres sujets reliés à la pandémie de COVID-19 sont désormais sous Articles.


Tableau de bord de la COVID-19

Fait partie du réseau CanCOVID

À l'appui de la riposte à la pandémie de COVID-19, le CRSH a conçu une base de données dynamique et facilement consultable qui met en évidence des chercheures et chercheurs qu'il finance et dont les travaux portent sur les dimensions humaines de la crise ainsi que sur le relèvement et la résilience à long terme.

Voire le tableau de bord


Suivez le parcours de deux chercheurs financés par le CRSH dans leur contribution à la lutte mondiale contre la pandémie de COVID-19. Consultez régulièrement cette page pour obtenir des mises à jour directement des chercheurs. Si vous avez des questions à leur sujet, partagez-les avec nous sur Twitter ou Facebook.

Eric Kennedy | Université York

Au cours des deux prochaines années, l’équipe d’Eric Kennedy, composée notamment de Claudia Chaufan, professeure agrégée à l’Université York, et de Kieran O’Doherty, professeur agrégé à l’University of Guelph, mènera une enquête auprès de la population canadienne dans le but de consigner les perceptions de la population canadienne pendant la pandémie de COVID-19. À qui fait-elle confiance pour ce qui est de s’informer? Comment adapte-t-elle ses comportements? Sa perception du risque a-t-elle changé? La recherche permettra de mieux comprendre les dimensions sociales de la COVID-19 et de mieux riposter à la pandémie. L’équipe invite les praticiennes et praticiens ainsi que les chercheures et chercheurs œuvrant à l’international à participer au projet.

Liens connexes pour Eric Kennedy

Myles Leslie | University of Calgary

Le professeur Myles Leslie, directeur adjoint de la recherche à la School of Public Policy, et les membres de son équipe examinent comment les mesures de préparation et de riposte à la COVID-19 sont communiquées et mises en application dans les hôpitaux et les centres de santé familiale en Alberta. Au moyen d’entrevues avec des travailleuses et travailleurs de la santé du secteur public et de visites sur place en compagnie de cliniciennes et cliniciens de première ligne, l’équipe comprendra mieux comment les mesures, les protocoles, les priorités et les voies de communication peuvent concourir à un même but. Le professeur Leslie et son équipe proposeront des améliorations possibles aux mesures prises, qui pourront être mises à profit aussi bien en temps réel que dans le cadre de situations d’urgence en santé publique.



Date de modification :